coralistas.blogg.se
Instagram

Hur somnar man snabbare?

Hur somnar man snabbare?
Hmm.. Det är en fråga jag gärna vill ha svar på. 
Så, vad gör man när man inte vet svaret på en fråga? Jo, man googlar det. 
Jag kom in på en sida (en inte så jättepålitlig sådan) och tänkte, varför inte prova några av sätten?
 
Jag har nu provat 8 olika "gyllene knep" för att somna snabbare och här är vad jag tycker;
 
 
1. 
Fasta sovvanor
Försök att gå och lägga dig vid en bestämd tid och stiga upp vid en bestämd tid, oavsett om det är helg eller vardag.

Min åsikt: Fungerar relativt bra. Det är rätt svårt att göra detta om man lever ett liv där mycket måste göras. Det blir svårt att hålla tiderna i längden.

Betyg:  
 
 
2. 
Räkna får
Detta kan vara det äldsta och mest vanliga knepet. Räkna får tills du somnar.

Min åsikt: Fungerar inte alls. Jag fokuserar istället på hur jag räknar och ser till att jag inte tappar räkningen vilket ungefär ger en motsatt effekt för mig.

Betyg:

 
 
3. 
Kvällspromenad
Gå en långsam runda på kvällen innan du ska sova. Detta får kroppens muskler och framförallt hjärnan att slappna av.

Min åsikt: Ett väldigt bra sätt att slappna av, om det inte är så att man är mörkrädd och inte vågar gå ut själv. Tänk på att inte gå för långt då jag istället fick motsatt effekt pågrund av allt syre.
 
Betyg: 
 
 
4. 
Träna
Att vara aktiv och träna under dagen gör att din kropp är mer utmattad på kvällen. Detta gör att du snabbare somnar och sover tyngre.

Min åsikt: Jag måste säga att detta funkar. Det ända problemet är att man vaknar upp med träningsvärk på morgonen vilket gör att det inte är riktigt värt det.

Betyg:
 
 
5.  
Varm mjölk
Detta är ett gammal knep som alla borde känna till. Mjölken innehåller en aminosyra som heter Tryptofan vilket är ett sömnstimulerande ämne. Grejen är den att man behöver dricka rätt mycket för att få effekt.
 
Min åsikt: Man behöver dricka rejält mycket för att få en ordentlig effekt, plus att det inte smakar så värst bra. 
 
Betyg:  (då jag inte fick någon effekt)
 
 
6. 
Sova svalt
Att sova i ett mörkt och svalt rum är optimalt för en fulländad sömn.Tänk på att inte ha några mindre störande ljus. Tänk också på att helst inte sova med fläckt då ljudet förstör insomningen. Sov med ett öppet fönster istället.
 
Min åsikt: Detta är perfekt för mig. Jag brukar duscha innan jag går och lägger mig för ännu mer effekt!
 
Betyg: 
 
 
7. 
Läsa en bok
Läs en bok, det får hjärnan att koppla av och man blir då automatiskt tröttare. Är man tröttare så somnar man indirekt snabbare.
 
Min åsikt: Detta funkar susen. Efter ett tag blir ögonen lite torra och trötta. Jag gjorde felet och valde en av de mest spännande böckerna jag någonsin läst men trots det så somnade jag väldigt snabbt efter att jag la ifrån mig boken. 
 
Betyg: 
 
 
8. 
Medition/Yoga
Yoga stimulerar hjärnan och kroppens muskler. Kroppen kommer in i en harmonisk vila vilket senare gör att du enkelt somnar och sover djupare än vanligt. 
 
Min åsikt: Yoga för mig är ett perfekt avslut på dagen. Man behöver inte göra något avanserat, utan man kan göra det i sin egna takt. Lite tidskrävande är det, men med tanken på att man somnar väldigt snabbt efter så väger det upp. 
 
Betyg: 
 
 
Vinnare:
Att läsa en bok är det mest ultimata sättet att komma ner i varv. Välj bok utefter din egna smak. Det är varken ansträngande eller tråkigt och sen är det nyttigt att läsa lite då och då! :)
 
Hoppas ni gillade detta. Vill ni se mer sånt här på bloggen? Se till att kommentera vad ni tycker
:)
/Jessica

Kommentarer:

1 Anima:

skriven

Väldigt bra inlägg :)
Tack för tipsen :D

Svar: Tack & varsågod :)
Alexandra och Jessica

2 emelie:

skriven

Jätte bra tips, jag har sömnproblem så jag hoppas att detta hjälper :)

Svar: Meddela gärna hur det går :)
Alexandra och Jessica

3 FabTobbe:

skriven

Kvällspromenader funkar alltid för mig. Lyckligtvis har jag en hund så jag måste automatiskt gå ut :P

Svar: Kul att det funkar för dig! :)
Alexandra och Jessica

Kommentera här: